Goede voornemens

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Als je het hele jaar al een dieet moet volgen, wie zit er dan te wachten op goede voornemens?

Goede voornemens

Het is eind december, het moment dat mensen goede voornemens maken. Meer sporten, meer naar buiten, gezonder eten... Als je altijd al met voeding bezig bent, door coeliakie of een koemelkallergie bijvoorbeeld, dan heb je weinig zin in nog meer 'eetregels'. En toch heb ik een goed voornemen voor het nieuwe jaar: meer groenten! Wie weet spreekt het jou ook aan, ik ga proberen je te overtuigen.

We eten bijna allemaal te weinig groenten. Zonde, want groenten zijn lekker en supergezond. Ze bevatten veel vitamines, vezels en mineralen. Heel duur is het ook niet, wanneer je tenminste groenten van het seizoen eet. Ik heb al veel diëten voorbij zien komen. Je haalt er zo je eigen dingen uit die je probeert in te passen in je dagelijkse eetpatroon. Wat me opvalt is dat groenten eigenlijk altijd goed zijn. En een leuke bijkomstigheid, groenten zijn glutenvrij, lactosevrij, suikervrij en e-nummervrij. Je hoeft niet bang te zijn dat je iets verkeerds binnenkrijgt. Vandaar mijn 'pleidooi' voor meer groenten in 2015!

Meer groente in 2015!

Probeer zoveel mogelijk groenten van het seizoen te kopen. Nu is het winter en koop je bijvoorbeeld goedkoop spruitjes, boerenkool, knolselderij en winterwortels. Ga naar de markt of koop wat in de aanbieding is (maar wel uit Nederland komt), zodat je voor hetzelfde geld méér groenten kunt kopen. Veel mensen vinden het lastig om veel groenten te eten. Ik geef je een paar tips hoe je er heel simpel toch meer van binnenkrijgt:

  • Maak soep. In soepen kun je bergen groente verwerken. Denk aan een dikke tomatensoep met prei, groentensoep of gepureerde pastinaak- of broccolisoep.
  • Eet rauwkost en salades. Een salade is ook perfect als lunch of extra bijgerecht. Rauwkost kun je altijd kwijt tussen twee boterhammen of in je lunchbox.
  • Doe meer groenten door je pastasaus of nasi. Er zijn nogal wat mensen die nasi uit een pakje maken. Toch kun je hier veel gezonde groenten in kwijt, zoals spitskool en taugé. In je pastasaus is altijd ruimte voor een extra prei en paprika. Voeg gewoon een of twee extra soorten groente toe dan je normaal zou doen.
  • Kook 's avonds een extra portie groente en eet die de volgende dag bij je lunch. Spruitjes of doperwten happen de volgende dag heerlijk weg.
  • Maak stoofschotels of groentegerechten in de römertopf. Ook in gestoofde groenteschotels kun je enorm veel groenten verwerken. Winterwortels en andere knolgewassen passen er prima in.
  • Probeer eens een groene smoothie waarin je naast fruit ook bijvoorbeeld spinazie, bleekselderij of komkommer gebruikt.

Doe je mee, naast je verplichte glutenvrije of lactosevrije dieet toch nog goede voornemens maken als het om je voeding gaat? Veel succes en een heel gelukkig en gezond nieuw jaar!

#Decemberglutenvrij

De hele maand december werden er blogs geschreven over #decemberglutenvrij door de volgende bloggers. Neem zeker eens een kijkje op een van de blogs als je meer wilt weten over glutenvrij eten.

decemberglutenvrij breed 650

de Gezonde Kok

de Gezonde Kok

De Gezonde Kok eet al jaren zonder suiker, gluten, lactose en e-nummers en verbaast vriend en vijand met de lekkerste maaltijden en tussendoortjes. En alles staat 'in no time' op tafel. Laat je inspireren op deze site en eet smakelijk (en gezond)!

Bulk Alert

Gezonde Kookboeken