Eerlijk Eten - review

• 09 nov 2015
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Eerlijk Eten is een mooi kookboek vol heerlijke recepten met fairtrade ingrediënten. Een aanrader voor iedereen die om de wereld geeft en eerlijke producten wil kopen!

Je hebt het voor het kiezen

Dit is de titel van het eerste hoofdstuk van het boek Eerlijk Eten. Perfect gekozen, want zo is het maar net. Jij bent degene die bepaalt wat er op je bord komt. Dat betekent bijvooorbeeld kiezen voor streekgebonden producten van het seizoen, minder vlees of biologische producten. Dit boek inpireert om ook voor meer Fairtrade producten te kiezen. Zeker nu die producten gewoon in de supermarkt verkrijgbaar zijn is dat niet eens zo moeilijk. Als jij een kop koffie drinkt of bananen koopt, is het wel zo eerlijk als de boer aan de andere kant van de wereld daar ook een fatsoenlijke prijs voor krijgt en de arbeidsomstandigheden daar goed zijn. Als je hier meer over wilt lezen kijk dan eens op de website van Stichting Max Havelaar of Fair Trade Original. Fairtrade producten zijn ook verkrijgbaar bij de Wereldwinkel.

Eerlijk Eten 2

We gebruiken veel producten die in ontwikkelingslanden geteeld worden. Het gaat niet alleen om koffie en bananen, maar ook bijvoorbeeld om ananas, rijst, cashewnoten, kokosnoten en cacaobonen. Dit boek biedt op een leuke manier informatie over die producten en vertelt wat eerlijke handel inhoudt. Het grootste deel van het boek bestaat uit 80 recepten en daar zitten heel veel leuke ideeën tussen! Veel recepten zijn ook nog eens lactosevrij, glutenvrij en/of vegan.

Eerlijk Eten 3

Om je een idee te geven van de recepten in Eerlijk Eten. Zelf maakte ik onlangs deze wrap met een hummus van zoete aardappel, maar er staat nog zoveel in dit boek om te gaan proberen. Elke keer als ik door het boek blader krijg ik trek en zin om te koken. Kokos-cheesecake of kokos-pannacotta met mangosalsa als zoete verwennerij. Gezonde soepen zoals gadogadosoep met quinoa of maaltijdsoep met broccoli. En maaltijden als rode curry met linzen en biet of bulgursalade met gerookte kip. Of een super tosti met pindakaas, banaan en sambal.

Koken met fairtrade ingrediënten, wel zo eerlijk!

Het boek heeft een harde omslag en bevat 270 pagina's. Een degelijk boek met mooie foto's en vormgeving. Ik vind het zelf een heel goed cadeau voor vrienden of familie die iets willen bijdragen aan een eerlijke en duurzame wereld.

de Gezonde Kok

de Gezonde Kok

De Gezonde Kok eet al jaren zonder suiker, gluten, lactose en e-nummers en verbaast vriend en vijand met de lekkerste maaltijden en tussendoortjes. En alles staat 'in no time' op tafel. Laat je inspireren op deze site en eet smakelijk (en gezond)!