Compleet boek over kruiden

• 14 juni 2015
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Elke dag verdwijnen hier wel kruiden in een maaltijd of in een kop thee, heerlijk. Dit boek past daarom helemaal in mijn straatje!

'Kruiden' is het nieuwe boek van Deborah Megens, herborist en kok. Zoals zij zelf in haar voorwoord zegt, staat het boordevol met praktische informatie en tips. Over bekende kruiden die iedereen wel kent, zoals basilicum of peterselie, maar ook over minder bekende kruiden zoals komkommerkruid of hyssop. Bij ieder kruid wordt uitgelegd hoe je het goed kunt telen. Je leert wat het beste plekje in de tuin is, of je het kunt zaaien of stekken, snoeien enzovoort. Veel kruiden kun je prima in een pot telen, wat natuurlijk fijn is als je alleen een balkon hebt. Deborah geeft ook informatie over wat de kruiden kunnen doen voor je gezondheid. Veel kruiden hebben een gunstige werking op de spijsvertering, bijvoorbeeld als je een opgeblazen buik hebt. Ze bevatten ook mineralen en aniti-oxidanten.

Veel leuke info over kruiden!

In het boek staan ook tips over het bewaren van kruiden. Vaak kun je ze drogen, invriezen of verwerken in een olie. En wat dit boek nou zo leuk maakt is dat er ook recepten in staan. Zoveel dingen die ik graag eens ga uitproberen, zoals verse home made (van geitenmelk dus) geitenkaas met bieslook, polentatorentjes met salie of knoflooksoep met tijm. Eén receptje zal ik met je delen. Rozemarijn moet je zeker in je tuin hebben, het is sterk en doet het jarenlang. Heerlijk op lamsvlees natuurlijk, maar je kunt er ook rozemarijnzout mee maken.

Rozemarijnzout uit 'Kruiden'

Rozemarijnzout is zo gemaakt. Vul daarvoor een zoutmolen met grof, liefst niet gebleekt (Keltisch) zeezout met fijngehakte, gedroogde rozemarijnblaadjes. Daarnaast kunnen er nog meer aromatische gedroogde keukenkruiden en bloemen naar smaak toegevoegd worden. Doe eerst alles bij elkaar in een bakje of kom, meng goed door elkaar en giet in de zoutmolen. Met een paar slagen van de molen kun je zo veel aroma en smaak aan allerlei gerechten geven!

de Gezonde Kok

de Gezonde Kok

De Gezonde Kok eet al jaren zonder suiker, gluten, lactose en e-nummers en verbaast vriend en vijand met de lekkerste maaltijden en tussendoortjes. En alles staat 'in no time' op tafel. Laat je inspireren op deze site en eet smakelijk (en gezond)!